"Je komt meer van iemand te weten tijdens een uur spellen spelen dan in de loop van gesprekken gedurende een heel jaar" - Plato


Near and Far (EN)

66,50EUR

  • Model: RRG-NEA01
  • Gefabriceerd door: Red Raven Games


Auteur(s): Ryan Laukat
Aantal spelers: 2 - 4
Speelduur: 60 -120 min

Beschrijving: Near and Far is de sequel op Above and Below. Je hebt ook een boek met verhalen, in dezelfde wereld als Above and Below zich afspeelt, maar voorts is dit een volledig ander spel. Het spel biedt bovendien heel wat mogelijkheden, want je kan het maar liefst op 4 verschillende wijzen spelen: een campagne van 10 etappes, karaktermode (je gaat in 8 etappes je karakter ontwikkelen en de geschiedenis als het ware bepalen, afhankelijk van welke keuzes je maakt), een introductiespel en een zogenaamde arcademodus, voor diegenen die niet graag verhalen lezen, maar het spelmechanisme wel leuk vinden.
De basis is in elk van de 4 spelmogelijkheden hetzelfde: je hebt een dorp waarbij je allerlei acties kan doen om je gezelschap beter te maken en een kaart (in het spel zit naast een verhalenboek ook een kaartenboek met 11 verschillende kaarten) waarop je speelt. Voor het spel start krijg je ook een aantal artefacten (= voorwerpen die punten opleveren + een speciaal voordeel geven tijdens het spel).
In de stad kan je: jouw gezelschap uitbreiden door extra volk aan te werven (door de geldkost te betalen), een pakdier aanschaffen (geeft je extra beweging op de kaart en je kan schatten verwerven), nieuwe artefactkaarten gaan verwerven, om voedsel gaan, om schatten gaan in de hut van de Mystic, in de mijn goud en/of edelstenen gaan delven of tenslotte in de stadshal gaan wisselen op de markt, een artefactkaart afgooien (elke niet vervulde zal immers een minpunt opleveren) en/of je reputatie verhogen of verlagen (sommige artefactkaarten kan je maar bouwen als je een negatieve reputatie hebt) door edelstenen en/of geld af te geven).
Als je denkt dat je gezelschap sterk genoeg is, dan kan je op avontuur gaan op de kaart. Je kijkt dan hoeveel hartjes je hebt (dat wordt voornamelijk bepaald door het gezelschap aan avonturiers dat je hebt) en hoeveel beweging je hebt. Elke lege plek die je wil overslaan kost immers een hart en het bouwen van een kamp kost 3 hartjes. Er zijn 3 soorten plekken waar je een kamp kan opbouwen: eentje die edelstenen oplevert, eentje die die goud oplevert en dan speciale die punten opleveren, zeker als je 2 keer hetzelfde symbool kan claimen.
Op sommige plaatsen ligt echter ook een boek en daar kan je op avontuur gaan. Zo'n avontuur kan je een mooie beloning opleveren en soms ga je moeten vechten om te slagen en soms heb je veel vaardigheid nodig (hoeveel je van elk hebt, hangt af van hoeveel symbolen je van elk hebt in je gezelschap).
Het spel is gedaan als iemand zijn laatste tent kan bouwen en iedereen evenveel beurten heeft gehad. Dan ga je kijken hoeveel punten je verdient hebt en de speler met de meeste punten wint.

Opmerking: Spelregels in het Engels. Het verhalenboek is het Engels, taalafhankelijk.
In winkelwagentje:

Artikel opgenomen in ons assortiment op maandag 28 augustus, 2017.

Prijzen zijn inclusief BTW en onder voorbehoud van drukfouten en wijzigingen.
Copyright © 2017 Time2Game.