"Je komt meer van iemand te weten tijdens een uur spellen spelen dan in de loop van gesprekken gedurende een heel jaar" - Plato


Caverna (EN)

64,90EUR

  • Model: MAY-CAV01
  • Gefabriceerd door: Mayfair Games


Auteur(s): Uwe Rosenberg
Aantal spelers: 1 - 7
Speelduur: 30 min/speler

Beschrijving: Caverna neemt je als landbouwer terug in de tijd. Je hebt enerzijds een grot vanwaar je je uitbouw moet verzorgen om plaats te maken voor (speciale) kamers, erts- en robijnmijnen en anderzijds een braakliggend terrein dat eerst rijp moet gemaakt worden om én te kunnen bezaaien, én om groene vlaktes te kunnen ombouwen in weides.
De basis van Caverna is dezelfde als in Agricola: er zijn een aantal actievelden beschikbaar van bij de start (de configuratie is afhankelijk van het aantal spelers) en elke ronde komt er daar een specifieke actie bij. Ook nu gaat u na een aantal rondes uw dwergen voedsel geven, maar u kan bepaalde zaken gewoon in voedsel omzetten, zonder een oven of iets dergelijks nodig te hebben.
Een belangrijk verschil met Agricola is dat de kaarten nu vervangen zijn door kamers. Die kamers zijn voor iedereen beschikbaar, het komt er dus op neer om diegene waar u op aast zo snel mogelijk te bouwen alvorens een medespeler er mee weg is. Kamers kunnen echter niet zomaar gebouwd worden, er moet eerst een specifieke plaats voor gecreëerd worden in uw grot. Er zijn 3 soorten kamers (netjes onderverdeeld in 3 kleuren): uitbreidingen (om extra dwergen en soms ook dieren te huisvesten), voordelen tijdens het spel en eindespelbonussen.
Naast de grondstoffen hout en steen is er nu ook erts en robijn. Robijnen zijn punten waard, maar het is ook een soort van supergrondstof die je ten alle tijde in iets kan anders kan omzetten. Erts heb je dan weer nodig om je dwergen te bewapenen. Bewapende dwergen kunnen op bepaalde actievelden op expeditie gaan (naast een standaardactie die voor iedere dwerg beschikbaar is). Van die expeditie brengen ze allerlei buit mee (leuke extra's als honden, groenten, ezels,...) en hoe meer ze op expeditie gaan, hoe waardevoller de buit is die ze kunnen meebrengen. Bewapende dwergen moeten echter altijd na je onbewapende spelen (tenzij je een robijn afgeeft).
Punten zijn er op het einde te verdienen voor dieren, graan, groenten, goud, mijnen, robijnen, weides en gebouwen (al dan niet via eindespelbonussen). Minpunten zijn er voor onbezette velden, ontbrekende diersoorten en bedelfiches (elk voedsel dat je tekort kwam = -3 punten). Wie de meeste punten heeft, die wint het spel.

Opmerking: Bovenstaande beschrijving probeert de belangrijkste verschillen met Agricola te vatten. Voor een spelbeschrijving van Agricola kan u bij dit artikel terecht. Spelergels in het Engels. De tegels bevatten Engelse tekst, taalafhankelijk.
In winkelwagentje:

Artikel opgenomen in ons assortiment op woensdag 20 september, 2017.

Prijzen zijn inclusief BTW en onder voorbehoud van drukfouten en wijzigingen.
Copyright © 2017 Time2Game.