"Je komt meer van iemand te weten tijdens een uur spellen spelen dan in de loop van gesprekken gedurende een heel jaar" - Plato


Carpe Diem

34,30EUR

  • Model: ALE-CARP01
  • Gefabriceerd door: Alea


Auteur(s): Stefan Feld
Aantal spelers: 2 - 4
Speelduur: 60 min

Beschrijving: Carpe Diem is nummer 18 in de Alea-serie. Stefan Feld had nog niet echt een tegellegspel en dat is met Carpe Diem helemaal opgelost.
Iedere speler krijgt in Carpe Diem een eigen bord (dat uit losse framestukken bestaat om meer variabiliteit te creëren) waarop hij zijn tegels zal moeten leggen. Centraal is er het tegelaanbod (in een soort ronde) met 7 vakken met telkens 4 tegels op en voorts wordt ook het scorebord vooraf gecreëerd met de verschillende scorekaarten.
Het spel duurt 4 rondes, waarbij je in iedere ronde 7 tegels gaat nemen en er dan een scoring is. Als je aan de beurt bent, dan verplaatst je jouw pion langs 1 van de mogelijke paden en neemt vervolgens 1 van de beschikbare tegels. Die leg je dan aan volgens de plaatsingsregels (gras aan gras, een type gebouw aan eenzelfde type gebouw,...) en dan is het aan de volgende speler.
Er zijn verschillende soorten zaken te vinden op tegels: villa's (hebben enkel nut tijdens de scorerondes), landschappen (geven respectievelijk druiven, kippen, vissen of planten, evenveel als het afgewerkte landschap tegels bevat, min 1), een woning (er zijn 4 types: handelaar geeft goud (is een soort van jokergoed), de bakkerij geeft brood (helpt bij de scoring), de administratie laat je 2 vakken vooruit gaan op het wimpelspoor en de ambachtswoning geeft je een extra bonustegel om te plaatsen) en voorts wat enkele gebouwen zoals een fontein die je fonteinkaarten geeft.
Als iedereen 7 tegels heeft genomen, dan is er een scoring. Wie het verst staat op het wimpelspoor mag als eerste een scoring kiezen. Je kiest daarvoor een vrij veld tussen 2 scorekaarten. Per kaart ga je na of je aan de voorwaarden voldoet. Is dat het geval, dan krijg je wat er op staat (dat kan brood, goud of vooruitgang op het wimpelspoor zijn) of verdien je punten. Voldoe je echter niet aan de voorwaarde, dan verlies je 4 punten. Door het afgeven van 3 brood kan ej echter maken dat je toch aan de voorwaarden voldoet.
Na 4 rondes is er nog een eindtelling waarbij je kijkt je de gebouwen op de juiste positie hebt volgens de randen van je persoonlijk bord om de aangegeven punten te verdienen, worden de afgewerkte villa's gescoord, krijg je punten volgens je positie op het wimpelspoor en krijg je punten voor je fonteinkaarten. Wie daarna de meeste punten heeft, die wint het spel.

Opmerking: Spelregels in het Engels, Frans & Duits. Alle spelcomponenten zijn taalonafhankelijk.
Uitverkocht

Artikel opgenomen in ons assortiment op zondag 09 september, 2018.

Klanten die dit artikel kochten hebben ook onderstaande artikelen gekocht..

Prijzen zijn inclusief BTW en onder voorbehoud van drukfouten en wijzigingen.
Copyright © 2018 Time2Game.